Tuesday 1 December 2015

Løvebrøl udenfor teltet

Den 26. november kl. 01.30 om natten vågner vi med et sæt!


Måneskin foran vores telt, Gharagab, Kgalagadi 2015

Vi vågner begge med et sæt. Der lyder pludselig høje løbebrøl lige syd for vores telt. Et hurtigt kik på uret viser, at klokken er halv-to om natten. Lyden er meget gennemtrængende og uhyggelig! Nu tror vi på at løver kan brøle med 114 dB lydstyrke og høres på 10 km.´s afstand.

Jeg står op og prøver forsigtigt at kigge ud gennem nettet i teltet uden at lave for meget støj. Det betyder iøvrigt ikke noget, har jeg ladet mig fortælle. Løverne er helt på det rene med hvor vi befinder os. De kan både lugte og høre os på lang afstand. For løverne skulle teltet heldigvis opfattes som en mur. Håber de også har lært det!

Jeg kan ikke få øje på løverne i natten, men jeg kan tydeligt høre, at de er tæt på. Jeg er ikke meget ihærdig, da jeg ikke ønsker at tiltrække for meget opmærksomhed.

Løve fra sidste tur 2012

Det ville nu heller ikke være det samme, hvis vi slet ikke havde haft løvebesøg på denne tur. Jeg mindes sidste gang for 3 år siden, hvor min hustru og jeg lå stive af skræk midt om natten med en flok løver uden for teltet, mens børnene sov trygt på taget af Land Roveren. Der var vi om muligt endnu mere alene end nu, midt i Central Kalahari Game Reserve. Her har sønnike og jeg trods alt et ret solidt telt, ja nærmest en hytte, placeret på en mindre træplatform. Vi føler os trygge og falder i søvn igen. Forunderlig oplevelse.

Adgangen til vores telt / hytte. Løvesikker?
Gharagab Wilderness Camp 2015

Løver er sociale katte 

Modsat andre katte er løver sociale og lever i flokke, såkaldte "prides". Et pride består af hunner, som er i familie med hinanden, unger og 2-4 hanner. Hannerne er som oftest brødre eller fætre. Den stærkeste han er overhoved for flokken. Alle deles om arbejdet - da lige bortset fra når det gælder at æde. Hunnerne bliver i flokken hele livet, mens hannerne må forlade flokken, når de bliver kønsmodne i 2-3 års alderen.

Aftenstemning Gharagab Wilderness Camp 2015
Før løverne kommer på besøg om natten

No comments:

Post a Comment

Thanks for your comment, I return as soon as we have internet again