Tuesday, 1 December 2015

Vi går i stå 5 meter fra den stejle top

Exit Gharagab, den 27. november 2015 


Vi forlader Gharagab efter 2 på mange måder eventyrlige dage, aftener og nætter. Storslået udsigt til uforstyrret sand- og bushveld. Øredøvende stilhed afbrudt af løvebrøl tilsat spektakulære måne- og sol oplevelser. Hvor meget mere kan man ønske sig.

Udfordrende rute

Denne del af ruten er den, som jeg har været mest bekymret for. Den ser vanskelig ud på kortet. Knap 40 km ud til hovedsporet af et utydeliget spor i sandet. Konsekvenserne af at køre forkert kan være fatale.

Hvis du drejer til højre her er du i seriøse vanskeligheder
101 km til Nossob Rest Camp - men hvilke kilometer!

Der kommer ikke andre biler end os i dag. De næste passerer i morgen. Godt vi har Tracks4africa som backup. Der figurerer videoer på nettet af netop dette stræk, som indeholder vanskelige strækninger op ad stejle sandklitter, som kun kan klares med tilløb. Der er ingen til at skubbe os fri. I værste fald overnatning i bilen til nogen passerer næste dag. Vi har godt med vand med. Det starter let. Pyha, jeg er positivt overrasket.


Det bliver gradvis mere udfordrende! Jo længere væk vi kommer fra Gharagab lejeren, desto stejlere og stejlere klitter. Først klares de med 4-hjuls træk i tredje gear med hurtigt skift til andet før toppen. Alt hopper og danser. Så er dette ikke nok. Bilen standses for klitterne.

Smukke ørkenplanter

Den ekstra stang gør forskellen!

Altså den ekstra gearstang til lavt gear og differentielt spær! Hurtigt skift op; første, andet og tredje. Hjulene griber bedre, nu hvor det ikke spinner rundt ukontrolleret.

Exit track from Gharagab to main track
De ca, 40 mest udfordrende km af turen !

Den sidste bakke ca. 5 km fra hovedsporet er klimaks. Vi går i stå 5 meter fra den stejle top trods alt bilens elektronik tilkoblet. Vi holder nå parkeret lige før toppen på en stejl bakke langt fra alfarvej. Der er kun én ting at gøre. I Bakgear så motoren bremser kontrolleret nedad. Det går. Så et ordentligt tilløb. Vi klarer toppen med bravour i andet forsøg.

Det er en stor lettelse for far at vide, at den vanskeligste strækning på hele turen er overstået. Vi fik ikke brug for soveposerne midt i ørkenen.

Undervejs ser vi en flok surikater (mangust). I kender den måske dens slægtninge fra tegnefilmen Madagaskar eller ”rikki-tikki-tavi” fra Kiplings ”Junglebogen” – dem der er gamle nok til at kende den. Surikaten har en sort øjenmaske med hvide øjenbryn og kinder, og den har en sort næse. Den står tit på bagbenene og holder vagt. Typisk placeres en fra flokken på det højeste sted. Den er meget social og lever i flokke på helt op til 30 dyr. De kommer ud af hulerne med varme og sol. Nogle steder har det været holdt som husdyr, da de jager og spiser slanger.

Surikat undrer sig over bil
Det gør resten af familien også


Her har vi fanget det fine spor igen nord for Nossob Rest Camp 
Udfordringerne overstået i denne omgang :-) 

En lille sikkerhedsefterskrift:

Forsøg ikke at kopiere dette med mindre du har erfaring med lignende kørsel. Kør med fordel to biler sammen. Det er helt afgørende at have en god og pålidelig 4-hjulstrækker med lavt gear og differentiel spær. Det var i praksis ikke svært at finde vej, der var skiltet det kritiske sted, men husk ”Tracks4Africa” til smartphone. Husk mindst 10L vand pr. person pr. dag, rigeligt diesel (køb plastic Jerry Can i Upington) og soveposer. Bliv ved bilen ved uheld. Man kan med fordel medbringe satellittelefon, men det forandrer ikke på, at der er flere timer til hjælp fra Nossob Rest Camp.

No comments:

Post a Comment

Thanks for your comment, I return as soon as we have internet again